nyborgkirke.dk > Aktiviteter > Koncerter og andre arrangementer

Koncerter og andre arrangementer

Hvis ikke andet er anført, finder koncerterne sted i

Nyborg Vor Frue Kirke, Gammel Torv 1, 5800 Nyborg (vis på kort).

Arrangører af koncerterne: Organist Claus Tolstrup og organistassistent Gitte Berggreen.

 

Billetter:

Der kan købes billetter ved døren fra ca. en halv time før koncertstart.

Der er forsalg til koncerterne på visitnyborg.dk via link nedenfor ved den enkelte koncert eller hos VisitNyborg - Nyborg Turistbureau, Torvet.

Jazz-improvisationer i stor stil

Tirsdag den 11. februar 2020 kl. 20          Billetter i forsalg kan købes her...

JazzErik Sørensen, sax og klarinet
Jens Holgersen, bas
Morten Nordal, guitar


Improvisation er en musikalsk præstation, hvor kunstnere ud fra et foreliggende materiale spontant skaber og fremfører nye forløb. Dette er Den Danske Ordbogs udlægning af ordet improvisation, som nutildags er mest kendt inden for jazzgenren.

Erik Sørensen, Jens Holgersen og Morten Nordal er specialister i improvisationens kunst.

Guitaristen Morten Nordal er kendt for sin mesterlige teknik, som næsten får guitaren til at klinge vokalt. Han er nok Fyns mest velrenommerede jazzmusiker og ligesom de to øvrige til aftenens koncert blandt de jazzmusikere, der tegner jazzlivet på Fyn.

Jens Holgersen blev født 1960 og voksede op på Nørrebro med el-bassen i hånden i f.eks. bandet CaMafé. I 1983 flyttede han til Fyn, købte sig en kontrabas, og så blev der spillet folkemusik og jazz. Det har så siden udviklet sig til et utal af samarbejder med bl.a. Erik Sørensen og Morten Nordal.

Erik Sørensen er kendt bl.a. for sit samarbejde med Miriam Mandipira & Her Danish Friends - og så er han fra Nyborg! Han behersker både traditionel jazz samt de store amerikanske evergreens, soul, gospel og blues. Disse stilarter bringer både saxofonen og klarinetten i spil med en indlevelse, som er musikalsk bemærkelsesværdig.

Med disse tre musikere ved roret er der lagt op til smukke og overraskende variationer over primært kendte danske salmer og sange, men også udenlandske melodier.

Entré: 50 kr.

Olivier Messiaen for klaver

Tirsdag den 25. februar 2020 kl. 20          Billetter i forsalg kan købes her...



Olivier Messiaen: Vingt regards sur l'enfant-Jésus

Solist: Kristoffer Hyldig, klaver

Et udvalg fra Messiaens unikke klaverværk "20 blikke på Jesusbarnet" med en af Danmarks største, unge pianister, Kristoffer Hyldig.

Vi hører en god times tid af værket til koncerten i Nyborg Vor Frue Kirke; spillet i sin fulde længde ville det tage et par timer.

Vingt Regards sur l'enfant-Jésus er en suite med 20 stykker for soloklaver af den franske komponist Olivier Messiaen (1908-1992). Værket er en meditation over Jesu barndom. Det blev komponeret i 1944 til komponistens anden hustru Yvonne Loriod. Stykket regnes for et af musikhistoriens allerstørste klaverværker og et af de mest skelsættende værker i det 20. århundredes klaverrepertoire: Et musikalsk monument, som har opnået ikonstatus. Komponeret i en tid hen mod slutningen af 2. verdenskrig, som var fyldt med ufattelig menneskelig lidelse, er det så meget mere bemærkelsesværdigt, at det i den grad udtrykker livsglæde, tro, håb og kærlighed. Værket er den dybt troende katolik Olivier Messiaens meget personlige fejring af Jesu fødsel.

Værket er bygget op omkring tre centrale temaer: 1. Guds tema; 2. Stjernen og korsets tema; 3. Akkordernes tema, som optræder forskellige steder og bringes sammen i sidste sats. Stilhed spiller også en stor rolle i musikken, ligesom fuglesang. Et andet vigtigt aspekt er Messiaens "glimt": farverige akkorder og klynger af toner og fragmenter, som reflekterer Messiaens tro på, at det kun er muligt at erfare Gud og evigheden i glimt.

Kristoffer HyldigKristoffer Hyldig debuterede i 2010 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium efter studier hos professor Niklas Sivelöv og Tove Lønskov. Kristoffer Hyldig er meget aktiv i dansk musikliv og spiller jævnligt i musikforeninger og på festivaler, både som solist, kammermusiker og akkompagnatør og har derudover givet koncerter i Italien, Tyskland, Polen og Carnegie Hall, New York. Siden 2006 har han udgivet indspilninger med lieder, kammermusik og soloværker af bl.a. Debussy, Ravel, Messiaen, Bent Sørensen og Hindemith. Som solist har han optrådt med bl.a. Aalborg Symfoniorkester, CPH Phil og Det Kongelige Kapel. Sidstnævnte med Michael Boder i Messiaens Turangalîla-symfoni. Han fik juryens specialpris i EU Piano Competition 2009 og har derudover fået tildelt flere priser, heriblandt Jakob Gades store legat, Léonie Sonnings Musikfondsstipendium og Musikanmelderringens Kunstnerpris.

Entré: 100 kr.

Passionsmusik til påske

Onsdag den 1. april 2020 kl. 20          Billetter i forsalg kan købes her...

Johann Theile (1646-1724): Mattæus-passion

samt værker af Heinrich Schütz og Dietrich Buxtehude

Med:
Chr. IV's Vokalensemble og
Hamburger Ratsmusik

Dirigent: Ruben Munk

Koncerten optages af DR med henblik på udsendelse som P2 Koncert og i Tyskland på NDR (Norddeutscher Rundfunk).

Entré: 100 kr.

Program:

Dietrich Buxtehude (1637-1707):
Magnificat

Heinrich Schütz (1585-1672):
Quid commisisti, o dulcissime puer? SWV 56
O bone, O dulcis, SWV 53
Et ne despicias humiliter te petentem, SWV 54

Johann Theile (1646-1724)
Matthæus Passion, IJT 21 (1673)

Matthæus-passionen af Johann Theile er et særdeles spændende og smukt værk, der fængende fører lytteren igennem historien om Jesu lidelse, som den står beskrevet hos evangelisten Matthæus. Formen i værket minder på overfladen om passionerne af Johann Sebastian Bach, men Theile har sin egen dybt originale og raffinerede måde at udtrykke sig på både musikalsk og satsteknisk.

Den tyske barokkomponist Johann Theile er dog en i dag temmelig ukendt komponist, hvilket hænger sammen med, at det meste af hans musik uheldigvis er gået tabt. Derfor er det en glæde for Christian IV’s Vokalensemble og Hamburger Ratsmusik at kunne præsentere et af hans vigtigste bevarede værker. Et værk af højeste kvalitet, der i den grad fortjener udbredelse.

Johann Theile var i en årrække ansat som kapelmester hos Christian Albrecht, Hertug af Slesvig-Holsten-Gottorp (som var gift med den danske prinsesse Frederikke Amalie), og oprindeligt elev af Heinrich Schütz, som også blev kaldt ”Den tyske musiks fader”. Theiles måde at komponere på var dog i højere grad i slægt med Dietrich Buxtehudes, hvis musik indleder koncerten. Lige inden påske fejres Mariæ Bebudelse, hvilket her markeres med Buxtehudes flotte og majestætiske Magnificat (Marias lovsang) for kor, solo og konsort-ensemble. Efter denne festlige indledning skifter stemningen med Schütz’ underfundige passionsmotetter, som således forbereder lytteren på Theiles skildring af lidelseshistorien, der afslutter koncerten.

Christian IV’s Vokalensemble er opkaldt efter den musikelskende konge, der glad og gerne brugte mange penge på at omgive sig med den bedste musik, man kunne opdrive i Europa. Ved hans hof fandtes der et imponerende miljø af musikere og komponister fra både England, Italien, Frankrig og Tyskland.

Ensemblet blev dannet af dirigent og cembalist Ruben Munk i 2005, hvor det med Christian IV´s Barokensemble opførte Bachs Johannespassion. Igennem årene er mange af de store kirkemusikalske værker af Händel, Bach og Vivaldi blevet opført. Siden 2014 har ensemblet bestået af 8 professionelle sangere fra Danmark, Norge og Sverige, der ønsker at dyrke korsang på et internationalt niveau.

Hamburger Ratsmusik har rødder i den tyske musikhistorie, der går 500 år tilbage i tiden. Den blev grundlagt i 1500-tallet for at vise, at den frie hansestad nemt kunne måle sig med datidens fyrstelige hoforkestre. Fremtrædende musiker- og komponistpersonligheder som William Brade, Johann Schop, Georg Philipp Telemann og Carl Philipp Emanuel Bach, som i 16- og 1700-tallet hver især satte deres præg på byens musikliv, sikrede ”rådsmusikken” fremgang og udvikling samt det bedre borgerskabs bevågenhed.

I 1991 genoplivet af gambisten Simone Eckert, optræder ensemblet jævnligt i Tyskland, Europa, USA og Kina. Hamburger Ratsmusik slår bro fra renæssancen ind i nutiden og forbinder tidlig musik med levende fortolkning. Disse modsætninger opfordrer til kreativ dialog mellem fortid og nutid, og instrumenterne, viola da gamba, lut og cembalo, taler med deres enestående klangspekter direkte til ånd, hjerte og sjæl.

Ruben Munk, dirigent
Født i 1980, aflagde Ruben diplomeksamen som organist på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2005. Efter studieophold i Paris, hvor han samtidig var organist i Den Danske Kirke, fortsatte han cembalostudier hos Lars Ulrik Mortensen og Christine Schornsheim (D) i konservatoriets afdeling for tidlig musik. I november 2011 debuterede han fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums solistklasse på orgel. I 2017-18 studerede Ruben kordirektion på Norges Musikkhøgskole i Oslo.
Ruben har en omfattende koncertvirksomhed både som orgelsolist og især som cembalist og ensembleleder. Dette ved siden af sit virke som organist ved Gentofte Kirke. Som dirigent for  Christian IV’s Vokalensemble har han stået i spidsen for mange opførelser af større kirkemusikalske værker. Modtager af Robert Roussels Mindelegat og Léonie Sonnings Legat 2011.


Entré: 100 kr.

Den glemte musik

Tirsdag den 5. maj 2020 kl. 20          Billetter i forsalg kan købes her...

Engelske oversete perler fra midten af det 20. årh.

Worm AgerboMusikere:
Karina Agerbo, blokfløjter

Ole Worm, klaver

Musik af bl.a.:
Gordon Jacob, Lennox Berkeley, Benjamin Britten, Herbert Murrill, Arnold Cooke og Edmund Rubbra.

Duoen Karina Agerbo og Ole Worm har sammensat et program af musikalske perler fra midten af det 20. århundrede. Det er engelsk musik, der blev uropført i Wigmore Hall i London gennem en periode på 50 år og som siden har været både overset og undervurderet.

Igennem en periode på 50 år bestilte og uropførte blokfløjteentusiasten Carl Dolmetsch en række værker for det genopdagede instrument blokfløjte i samspil med primært cembalo og klaver. Blokfløjten havde været så godt som uddød i mere end hundrede år indtil starten af 1900-tallet. Interessen for at skabe ny musik for instrumentet ud over barokmusikken var stor og piblede frem ikke kun i England, men også i Tyskland og Holland. Første koncert i Wigmore Hall med Dolmetsch og hans livslange samarbejdspartner pianisten Joseph Saxby fandt sted i 1939, og koncertserien fortsatte indtil Dolmetschs død i 1989.

Her i det 21. århundrede genoptages nogle af værkerne af Ole Worm, klaver, og Karina Agerbo, blokfløjte. Musikken er ukendt, ja næsten glemt, men berigende og fantastisk givende. Det er en klangverden, der er blevet negligeret til fordel for eksperimenterende og avantgardistisk musik med alternative spilleteknikker, så den nærmest fremstod gammeldags. Men her i nutiden finder vi plads til det hele og har måske også i dag været ude i de yderste afkroge, så vi tør se tilbage og genopdage, hvad vi et øjeblik havde glemt fandtes.

Pianist Ole Worm er uddannet på det Kgl. Danske Musikkonservatorium og arbejder som underviser, akkompagnatør, klaversolist og korleder. Karina Agerbo er uddannet fra Det Fynske Musikkonservatorium, spiller i ensemblerne Sirena og Gióia og er organist i Klostermarkskirken i Ringsted.

Entré: 50 kr.

Brahms for klaver og strygere

Tirsdag den 26. maj 2020 kl. 20          Billetter i forsalg kan købes her...

Johannes Brahms: Klaverkvartet nr. 1 i g-mol, opus 25

Most m.fl.Musikere:
Line Most, violin
Gunnar Lychou, bratsch
Birgitte Øland, cello
Magnus Wenzel Most, klaver

Kom og oplev klassisk kammermusik med masser af dramatik, lidenskab og nerve!

Pianist Magnus Wenzel Most sætter tre strygere fra DR Symfoniorkestret stævne i Brahms smukke og fyrige 1. klaverkvartet.

Strygerne Line Most, Gunnar Lychou og Birgitte Øland spiller alle til daglig i DR Symfoniorkestret.

Pianisten Magnus Wenzel Most, søn af Line Most, er opvokset i Nyborg og har desuden sunget i højmessekoret ved Nyborg Vor Frue Kirke. Han dimitterede december 2016 som kandidat fra Musikakademiet i Krakow hos professor Miroslaw Herbowski med udmærkelse og den højeste karakter 5 efter den polske skala. Har siden afsluttet post-graduate studier på akademiet, igen hos professor Miroslaw Herbowski. Magnus er en alsidig og eftertragtet kammermusiker og har modtagere flere stipendier og legater.

Entré: 50 kr.