Kirkesiden

Her bringes artikler fra kirkesiden i Lokalavisen Nyborg. Den seneste kan læses herunder; en række tidligere artikler kan findes under Tidligere artikler.

Sommeren er også hjerternes fest

Af Mette Grymer

 

Sommerdag ved Roskilde Fjord

L.A. Ring: Sommerdag ved Roskilde Fjord (1900)

 

Man siger, at julen er hjerternes fest, men måske er sommeren det også, hvor naturen er frodig og farverig. Fuglene begynder næsten at synge af vellyst om natten, og en dag, hvor solen skinner, blomsterne dufter, og himlen er blå, kan hjertet næsten briste af den sansefyldte overdådighed.

Men naturens ødselhed gør også, at mange lettere bliver bevægede og tænksomme. Mange i sorg beretter, at julen er hård, men sommeren er det også, for til begge tider – både når vi synger julesalmer og nyder bølgen blå – bliver vi overmandet af minderne: Når vi plejede at bage julesmåkager, eller når vi plejede at cykle til stranden for at bade.

Vi har lige fejret Skt. Hans, og dagen er opkaldt efter Johannes Døberen. Tilnavnet har han fået, fordi han døbte Jesus i Jordanfloden. De to var slægtninge, og deres historier ligner på flere måder hinanden. Men Johannes er fra begyndelsen bevidst om, at Jesus er noget ganske særligt. Hele hans liv bruger han på at prædike omvendelse og til at være den, der baner vejen for Jesus. Derfor undrer det Johannes, at han selv skal have en særlig betydning, for da Jesus kommer ud til ham i floden, er det for netop at blive døbt af Johannes. Og selvom Johannes forbløffes, står Jesu ord ved magt: Guds elskede søn skal døbes af Johannes.

Johannes Døberen var ifølge Bibelen en usædvanlig mand, der gik og råbte. Han var tilmed iklædt kameluldstøj, han spiste græshopper, men han var samtid et følsomt menneske, der som for mange ved hjerternes fester dels blev overmandet af det gode i Jordanfloden dels kom i tvivl om det hele. For hvad er meningen med hans liv, spørger han, da han ender i mørket i et fængsel, hvor han sidder og venter på at blive halshugget. Og fra sit mørke sender han bud til Jesus med spørgsmålet, om Jesus nu også er den, som Johannes har troet på hele sit liv. Er Jesus virkelig Guds Søn, som han har beredt vejen for og fortalt om til alle, han mødte? Er han vitterligt Frelseren? Jesus svarer ja, han er Lyset, der er kommet til verden. For Johannes og for os. Han er det lys, som Johannes og vi kan tage med os ind i vores mørke, et lys som aldrig flakker, bliver usikkert eller vinterblegt. Hverken ved hjertefest eller på årets øvrige dage.

Måske skal vi derfor også betragte sommeren med naturen i al sin pragt som en indsprøjtning af mod på det eksistentielle plan uanset vores psykiske habitus. Således at vi netop trods tab og sorg og livets bekymringer kan gå ud i Guds skaberværk til hjertefest en højstemt eller følsom sommerdag og blive tanket op, sanse, leve, tænke, danse og elske.
Mens vi er her, mens vi kan, mens naturen er ødsel og himlen høj.
Mens det er sommer i Danmark.